sobota, 15. junij 2019

Kanada se pridružuje Madridskemu sistemu za mednarodne znamke


Zaščita znamk po svetu je vedno drag postopek, pri čemer se le-ta še podraži, če posameznih držav ni možno zajeti z mednarodno prijavo znamke. Ena izmed takih držav je bila do sedaj tudi Kanada, tako da je bilo potrebno znamko tam prijaviti preko kanadskih zastopnikov.

To pa se z junijem 2019 spreminja, saj na podlagi ratificiranih pogodb z WIPO Kanada postaja 104. članica Madridskega sistema, ki tako sedaj pokriva 120 držav po svetu. Imetniki znamk lahko od 17.6.2019 v okviru mednarodne prijave znamke označijo tudi Kanado, kar do sedaj ni bilo možno in je bistveno podražilo zaščito znamke v Kanadi. Madridski sistem namreč omogoča enostavno in cenovno učinkovito zaščito znamk po svetu, saj se plača en set pristojbin za izbrane države, celoten postopek pa poteka preko Svetovne organizacije za intelektualno lastnino WIPO.

Članice Madridskega sistema: 

V kolikor je Kanada zanimiva za zaščito vaše znamke imate sedaj na voljo cenejšo in enostavnejšo rešitev, pri kateri vam lahko pomagamo tudi mi.

torek, 5. februar 2019

Spodbude mikro, malim in srednjim podjetjem za zaščito intelektualne lastnine

Slovenski podjetniški sklad je v januarju razpisal izjemno uporabno in več kot potrebno spodbudo mikro, malim in srednjim podjetjem (MSP) v obliki vavčerjev za zaščito intelektualne lastnine. S tem želijo spodbuti manjša podjetja k zaščiti svojih izumov, znamk in modelov, da bodo lažje konkurirali drugim podjetjem na tržišču.

Vavčerji se lahko izkoristijo vse leto, za različne aspekte zaščite intelektualne lastnine ter vključujejo tudi stroške uradnih pristojbin. Obravnava vlog naj bi bila hitra, saj je hitrost odločitev pri zaščiti intelektualne lastnine pogosto ključnega pomena.

Več o tej spodbudi si lahko preberete na spodnjih povezavah, pozanimate se lahko tudi na točkah SPOT ali pri nas.




Izkoristite to dobrodošlo spodbudo čim prej in poskrbite, da bo vaša intelektualna lastnina zaščitena!

sreda, 23. januar 2019

Patent, model, znamka, avtorska pravica – kako izbrati pravo pravico intelektualne lastnine?


Velikokrat se na nas obračate z vprašanjem katera izmed pravic intelektualne lastnine je najbolj primerna za vas. Danes razlagamo možnosti zaščite s pomočjo enostavnih primerov, za katere upamo, da vam bodo v pomoč.

Patenti so namenjeni zaščiti izumov iz kateregakoli področja, ki je tehničen, nov, inventiven in industrijsko uporabljiv. Obstaja nekaj izjem, ki ne morejo biti zaščiteni s patentom, mednje spadajo odkritja, znanstvene teorije, matematične metode in druga pravila, načrti, metode in postopki za duhovno aktivnost, kot tudi diagnostični postopki in postopki zdravljenja. Če imate na primer nov izdelek, novo metodo gradnje ali novo uporabo znane spojine, ki še nikoli niso bili predstavljeni ali dostopni javnosti, se lahko odločite za patentno zaščito.

Veljavnost patentov za zdravila ali fitofarmacevtske pripravke se lahko podaljša s pomočjo dodatnega varstvenega certifikata, ki je namenjen amortizaciji časa za pridobitev odobritve, ki je potrebna, da patentirani proizvod oziroma sredstvo pride na trg kot zdravilo ali fitofarmacevtsko sredstvo.

Če imate že znan produkt, a oblikovan na drugačen način, tako da je videz izdelka nov in pri potrošnikih naredi drugačen vtis kot preostali, že znani izdelki, ga lahko zaščitite z modelom. Model ščiti zunanji videz izdelka, ne pa njegove funkcije ali načina izdelave ali uporabe.

Če imate za nek produkt in/ali storitev, znano ali neznano, novo ime, slogan, zvočno ali grafično podobo, lahko le-te zaščitite z znamko. Le-ta ščiti poimenovanje podjetja ali produktov/storitev, lahko pa se zaščiti tudi 3D znamko. Slednjo se uporabi, ko je oblika produkta dovolj za razlikovanje podjetja, ki ga proizvaja in lahko hkrati oblika deluje tudi kot logotip. Primeri 3D znamk so čokolada Toblerone, Lego figurica, Lego kocka, Toffifee, Merci čokoladice in steklenice za pijače ter parfume.

Avtorske pravice se nanašajo na različna umetniška dela, pisna, glasbena, gledališka, koreografska, fotografska in likovna dela. Ščiti tudi arhitekturna dela, tehnične risbe, načrte, skice in kartografska dela. V kolikor imate na primer za nek produkt nove načrte, so le-ti zaščiteni z avtorskim pravom. Registracija ni potrebna, saj pravica nastane z delom samim. Sledljivost nastanka dela pa je pomembna pri morebitnih kršitvah avtorskih pravic.

Upamo, da vam bodo zgornji primeri v pomoč pri raziskovanju in razumevanju pravic intelektualne lastnine. V kolikor imate dodatna vprašanja ali potrebujete pomoč pri zaščiti, pa smo vam na voljo.

nedelja, 9. december 2018

Intelektualna lastnina je vsepovsod

Se zavedate, da vas intelektualna lastnina obdaja na vsakem koraku? Bolj, kot se boste zavedali njene pristnosti, bolj se vam bo zdelo pomembno vašo intelektualno lastnino zaščititi.

Ko greste v trgovino, vas obkrožajo znamke, slavne, manj slavne, slovenskih podjetij in tujih podjetij. Nekatere so že stare, nekatere čisto sveže in njihovi lastniki si trudijo ustvariti ugled na tržišču. Za katero znamko izdelka se odločite?

Večina potrošnikov svoje odločitve naredi na podlagi izkušenj, mnoge pa pritegne tudi videz izdelka ali ime znamke. To so nekateri izmed najpomembnejših elementov po čemer si kupci zapomnijo znamke. V kolikor znamka ni zaščitena, se lahko na trgu pojavi nova znamka, ki posnema starejšo, uspešno, a nezaščiteno znamko, zaradi izkoriščanja prepoznavnosti starejše znamke pa lahko uspe. V primeru, da bi starejša znamka bila zaščitena, bi njen imetnik lahko ukrepal, če pa ni zaščitena, so možnosti obrambe pred posnemovalci zelo omejene. Zato je pomembno, da se ob kreiranju novih znamk preveri, če kakšna podobna že obstaja, nato pa zaščiti.

Včasih se pojavijo težave, kot jih je na primer doživel svetovno znani modni oblikovalec Louboutin. Njegovi čevlji imajo rdeče pobarvan podplat, kar je Louboutin prvič naredil leta 1993, ko ni bil zadovoljen z videzom narejenih čevljev, ki jih je pred tem narisal, in je iz frustracije pobarval podplat z rdečim lakom za nohte njegove asistentke. Ker se mu je ideja zdela dobra, je to naredil na vseh čevljih. Rdeče podplate pa je zaščitil kot blagovno znamko. To pa ni zaustavilo posnemovalcev, katerih čevlji so prav tako dobili rdeče podplate. Ob uveljavljanju pravic iz zaščitene znamke, se je pojavil konflikt ali je znamka sploh veljavna, saj naj bi ščitila samo splošno obliko podplata čevlja. Vendar pa je letos Sodišče EU v Luxembourgu odločilo, da znamka je veljavna, saj se ne nanaša na obliko podplata, temveč na točno določeno barvo, s katero je podplat pobarvan.

Vsak dan pa vas ne spremljajo le znamke. Ko greste na primer v lekarno, ste obkroženi s patentiranimi spojinami ali patentiranimi uporabami določene spojine za določen namen. Mnogi aspekti telefona, ki ga držite v rokah, so patentirani, pogosti pa so tudi spori kdo je prvi razvil določeno tehnologijo. Podjetja namreč s patenti zadržujejo konkurenco, da se lahko nekaj časa (do izteka veljavnosti patenta ali tudi dodatnega varstvenega certifikata) kupujejo le njihovi izdelki. S tem pridobijo prednost na tržišču, finančno korist zaradi uspešnega izuma ter možnost financiranja razvoja novih produktov.

In ne nazadnje, ko greste v knjigarno ali muzej, poslušate radio ali gledate televizijo vas spremljajo avtorske pravice, ki pripadajo avtorju dela – knjige, pesmi, filmi, slike…

Medtem ko film »Pravzaprav ljubezen« pravi, da je ljubezen vse okoli nas, pa v naši pisarni menimo, da je v resnici intelektualna lastnina vse okoli nas. Vaša odločitev je, če jo boste izkoristili ali ne. Za nasvet in pomoč pa smo vam vedno na voljo mi.


sobota, 17. november 2018

Prioritete, senioritete in podobne tete v intelektualni lastnini, ki vam lahko zagotovijo superioriteto


V pravu intelektualne lastnine se pojavljajo različne tete, kot so prioriteta, senioriteta, avtoriteta, njihov pomen pa je povprečnemu človeku pogosto nerazumljiv. Ta objava na kratek način razlaga ključne lastnosti tet v našem poklicu. 

Pravice industrijske lastnine so geografsko omejene, torej jih mora podeliti ali odobriti avtoriteta, ki je odgovorna za neko geografsko območje. SSKJ pravi, da je avtoriteta ugled ali vpliv, ki izhaja iz vodilnega položaja, moči, znanja, na področju intelektualne lastnine pa izraz avtoriteta predstavlja ustanovo, ki podeljuje patente, modele in/ali znamke. To so nacionalni uradi kot je Urad Republike Slovenije za intelektualno lastnino, Evropski patentni urad (EPO), Urad EU za intelektualno lastnino (EUIPO) in Svetovna organizacija za intelektualno lastnino (WIPO).

Pri podeljevanju in uveljavljanju pravic industrijske lastnine izjemno pomembno vlogo igra datum vložitve prijave. Od tega dne namreč v primeru podelitve patenta oziroma registracije modela ali znamke velja zaščita, datum vložitve pa definira tudi kdo ima prednost na tržišču (kdo je bil prvi). Še posebno pa pri patentih datum vložitve igra pomembno vlogo pri določitvi relevantnega stanja tehnike.

Pri mnogih prijavah je možno videti izraz prioriteta. V SSKJ je prioriteta definirana kot prednost, za nas pa prioriteta predstavlja prednostno pravico, ki v praksi označuje najzgodnejši datum vložitve prijave za nek izum ali znamko, na katero se kasnejša prijava sklicuje. Za veljavnost prioritete je potrebno kar nekaj dejavnikov, absolutno najpomembnejši pa je ta, da je kasnejša prijava, ki se sklicuje na prioriteto zgodnejše prijave, vložena največ 6 oziroma 12 mesecev od dneva vložitve prve prijave (odvisno od tipa prijave).

Torej, če je datum vložitve patentne prijave 17.11.2018, veljavno pa se sklicuje na prioriteto prijave z dne 18.11.2017, je stanje tehnike vse, kar je bilo javnosti dostopno pred 17.11.2017. Torej se šteje kot da bi bila kasnejša prijava vložena na dan prve prijave. V kolikor prioriteta ne bi bila uveljavljena ali veljavna, pa je stanje tehnike vse, kar je bilo javno dostopno pred 16.11.2018.  Enako velja tudi za modele, pri čemer pa je prioritetni rok dolg le 6 mesecev.

Pri znamkah pa je moč opaziti še eno –teto in to je senioriteta. Le-ta omogoča ohranitev identičnih pravic predhodne nacionalne znamke v okviru veljavne znamke EU. Za znamko z uspešno uveljavljeno senioriteto je torej veljavnost znamke v državi, kjer je veljala nacionalna prijava, šteta od dneva vložitve omenjene nacionalne prijave, v preostalih državah pa od dneva vložitve EU prijave. 

Različne tete vam ob skrbnem ravnanju v našem poklicu vam torej lahko prinesejo mnogo koristi, na podlagi katerih si na tržišču zgradite superiornost. Oziroma kot ji rečemo mi: superioriteto.


sobota, 10. november 2018

Kršitev pravic intelektualne lastnine


Pravice intelektualne lastnine so namenjene preprečevanju izkoriščanja zaščitenega izuma, videza ali znamke s strani tretjih, in sicer na geografskem področju, kjer je pravica veljavna. Intelektualna lastnina se ščiti zato, da njen stvaritelj uživa monopol na tržišču, zaradi česar ima (lahko) finančno korist.

Kako se preveri ali nek proizvod krši zaščiteno intelektualno lastnino?

Najprej se opredeli kaj je zaščiteno – s patenti se ščitijo izumi tehnične narave, njihovo delovanje ali uporaba, modeli ščitijo videz izdelkov, medtem ko blagovne znamke ščitijo imena oziroma logotipe za določeno vrsto izdelkov in/ali storitev.

Nato se preveri, če je pravica še vedno veljavna. Patent se namreč vzdržuje vsako leto, velja pa največ 20 let. Veljavnost modela se podaljšuje na 5 let, velja pa največ 25 let, medtem ko se znamke lahko na 10 let obnovijo, trajajo pa lahko neomejeno. Hkrati je pomembno tudi preveriti, če je bila pravica upravičeno podeljena.

V naslednjem koraku se preveri ali izdelek dejansko krši katero izmed veljavnih pravic, pri čemer je potrebno odgovoriti na vprašanje:
- Patent: ali je proizvod, ki se izdeluje, uporablja, prodaja ali uvaža, zaobsežen s katerim izmed patentnih zahtevkov?
- Model: ali ima proizvod enak videz oziroma ima videz, ki pri seznanjenem uporabniku ne  ustvari drugačnega celotnega vtisa?
- Znamka: ali je znak enak ali zamenljivo podoben zaščiteni znamki za enako ali podobno blago in/ali storitve, zaradi česar obstaja verjetnost zmede v javnosti?

V kolikor proizvod krši katero izmed pravic lahko imetnik pravice prepove izdelovanje, uporabo, prodajo, uvoz ter oglaševanje tega proizvoda. Lahko se vloži tudi tožba pri pristojnem sodišču, v kolikor sporazumna rešitev problema ni možna.

Če imate kakršnekoli težave s kršitvijo pravic intelektualne lastnine, bodisi da so kršene vaše pravice ali pa ste domnevni kršitelj vi, se lahko kadarkoli obrnete na nas. Z veseljem vam bomo svetovali.